CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, May 12, 2012

BUAH BUAHAN IBU HAMIL

Tajuk sangat skema. Takpe la skali skala tak salah.
Bulan bulan terakhir ni Puan Doc tak bagi sangat makan buah buahan.
Katanya nanti baby membesar. Jadi kalau nak makan buah kene 
pilih yang kurang kandungan gulanya.

Buah yang banyak kandungan gula macam anggur, tembikai, mangga
Apa apa je la yang rase manees terlebey adelah dilarang. Sebab nanti
susah la nak push kan kalau baby terover montel dan cumel.

Jadi saya pon makan buah yang kurang kandungan gulanya.
Sebab kalo tak makan buah buahan, mesti benda lain saya kunyah.
Benda lain kalo sihat takpe, ni kompem la saya kunyah cokolat la,
keropok la, dessert la nanti. Lagi la haru kot.

 Pregnant ni da la asik lapau je manjang. Tak mengunyah rase cam tensi jer.
.ahaha.Mood jiwa kacau pon ade..cehh. Tengok badan naik lagi la jiwa
kacau nie. Tapi takpe nanti pas push teros kene diet 100 hari.
Kalau  tak kurus gak tambah lagi pantang setaon teros sampai selim.
Sekarang saya makan buah jambu air dan batu dan pisang jek.
Buah buah ni kan kurang gulanya. Jadi saya beli wat stok kunyah kunyah
waktu pagi petang dan malam.

Tapi kalo nak lagi sihat buah yang kompem takde lansung kandungan gula nya.
Saya rekomen pada ibu hamil terutamanya. Sebab buah ni memang faveret saya.
Nak makan cam snek pon boleh, nak masak jadikan lauk pon bole. wat ulam bole gak.
Kalo nak lagi best kompem kene masak la kan. tapi yang tak best nyer 
takbole makan salu walaupun ianya adelah sangat menyihat kan..hmm.
 Kalo anda dok umah jer takpe lah. Kalo nak pegi jenjalan, lepaking dengan 
kawan kawan ade la sangat menganggu dayakonsentrasi pihak lain yer.
 Buah paling sihat teratas carta saya ialah:

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

Buah petai yang paling sihat lagi berkhasiat.
Tapi tak sihat untuk tandas dan orang disekililing kita..ehehe.
Buah dah sihat bau plak cam haremkan. Jadi kalau da makan toe
agak agak la agar timing betol. Jangan masa nak pegi berlibur plak kan.
Gigi jangan lupa gusuk dan jamban jangan lupa flush okeyh.






9 comments:

Mak Lagenda said...

apple hijau dan limau oren jugak baik utk ibu2 hamil. Bnyk vitamin C

Anonymous said...

NAK TANYE LA..SY PREGNANT BARU 1 BULAN,,SEKARANG NI TGAH AMALKAN MINUM SUSU KAMBING HI GOAT..ADE KESAN APE2 X?

eyla hamzah said...

hii..just nk share vitamin/supplemen yg penting semasa kehamilan~>http://mamaqairachoice.blogspot.com/2012/12/nutrisi-lengkap-sebelum-dan-selepas.html

Asosasi Petani Pelopor Penghijauan said...

Merancang anak Jenius dan berkarakter pemimpin ? ada caranya dan metodenya ! susah, sulit ? tentu saja sebab mendapatkan anak saja sudah sulit apalagi yang berkualitas, kalau anda peduli baca bukunya dapatkan rahasianya di http://ibumuslimhamil.blogspot.com/

Asosasi Petani Pelopor Penghijauan said...

Anda kepengin punya anak atau Ingin anak anda menjadi jenius ?, bersilaturahmilah ke sesepuh trah Mangir di Cilangkap Tapos Depok ini, Orang tua Sepuh ini adalah Kong Tahib , keturunan Mataram yang ada di Tapos Depok, petani yang sangat rajin ke mesjid ini sudah berusia 80 tahun namun masih mampu mencangkul di sawah dari pagi sampai sore, banyak yang datang bersilaturahmi dengan beliau , minta doanya agar niatnya terlaksana, wajar saja sebab beliau kan orang sepuh yang rajin beribadah. namun kebanyakan adalah orang atau pasangan yang ingin punya anak atau ibu hamil yang ingin anaknya menjadi kuat sehat dan pintar, masuk akal sih sebab doa orang tua kan mustajab, oh ya alamatnya ada di RT 05 RW 07 Cilangkap Tapos Depok Jawa Barat.

Asosasi Petani Pelopor Penghijauan said...

Anda kepengin punya anak atau Ingin anak anda menjadi jenius ?, bersilaturahmilah ke sesepuh trah Mangir di Cilangkap Tapos Depok ini, Orang tua Sepuh ini adalah Kong Tahib , keturunan Mataram yang ada di Tapos Depok, petani yang sangat rajin ke mesjid ini sudah berusia 80 tahun namun masih mampu mencangkul di sawah dari pagi sampai sore, banyak yang datang bersilaturahmi dengan beliau , minta doanya agar niatnya terlaksana, wajar saja sebab beliau kan orang sepuh yang rajin beribadah. namun kebanyakan adalah orang atau pasangan yang ingin punya anak atau ibu hamil yang ingin anaknya menjadi kuat sehat dan pintar, masuk akal sih sebab doa orang tua kan mustajab, oh ya alamatnya ada di RT 05 RW 07 Cilangkap Tapos Depok Jawa Barat.

Asosasi Petani Pelopor Penghijauan said...

Nice blog, informasi yang menarik, kunjungi juga blogku ya!!! Banyak perkawinan menghasilkan anak anak yang berantakan karakternya, beberapa keluarga yang lain mendapatkan anak anak yang ketika dewasa menjadi pribadi pribadi mandiri yang berguna bagi lingkungan dan sesamanya, mengapa bisa berbeda beda jawabannya adalah karena mereka berbeda pola perilakunya saat sang anak dalam kandungan, bila orang tua bersikap egoistis-materialistis saat anak dalam kandungan, saat dewasa kelak anak juga akan mempunyai sifat yang sama, maka saat ibu mengandung jagalah sikap agar berjiwa religius-sosialistis agar anak saat dewasa nanti mempunyai sifat kepemimpinan yang merakyat. http://ibumuslimhamil.blogspot.com/2013/01/buku-mencetak-anak-salah-metode-vresh.html

Kelambu Nyamuk said...

nice post ...can't hardly wait to read.

Kelambu Anti Nyamuk

mamasyafi said...

Owh menarik...tak terpikir pasal petai..heheheh
Sedikit info menarik tentang pemakanan semasa hamil di blog saya ye

Related Posts with Thumbnails