CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 10, 2010

NGIDAM RAYA

Raya kat Pucong ni cam bese la Raya dengan tilam dan bantal. Xde makne nak pergi umah sedare mare. Kalo pergi pon tunggu dorang balek dari kampong memasing. Semua pon balek kampong. Saya je yang memang sejak lame sudah berkampong di Pucong nie.. Memang sangat tidak best. Sebab xbole makan makanan dan kueh tradisi kampong..sob sob..sedeyhkan..

Sebelom raya pon dah ngidam.. Bile sambot raye lagi ngidam tapi memang xdapek la melainkan kalo pergi mane mane openhouse nanti kan. Toe pon kalo la ader. Kalo xde memang nanti pergi mane mane kedai beli je la yang segera. Tapi kompem xrase sedap sangat. Yelah..laok orang meniage mane la nak sedap..Nak untong lebeyh ajer. Semua bahan bahan pon dikurangkan. Asal nampak je cantek tapi rase memang hampeh..

Xde la banyak pon yang saya ngidam nyeh..Xde yang spesel pon.. Tapi kalo kat bandar nie mane mau dapat pon kan.. Susah kot cari yang memang best. Benda yang saya ngidam ni pon ade 3 benda jer.. jom tengok pe yang saya cam nak ngap sangat mase hari raye nie..

Ketupat Daun Palas
Saya memang suke makan ketupat palas nie. Dulu mase dok kat Pahang memang makanan ruji kot.. Bukan hari raye pon makan jugak sebab ade nenek sedare pakar buat ketupat nie..Tapi bile pindah Puchong memang susah la nak dapat. Kalo dapat pon xsesedap dan selemak cam yang kat kampong..wuwuwuwu~

Rendang Nogori Sembilan
Pertama kali saya makan rendang nie mase openhouse umah kawan 2 taon yang lepas.. Lepas toe memang xjumpe dah. Perghhh..memula makan dah rase cam ketagih.. bertambah saya banyak kali. Maklom la umah kawan pompuan yang memang semua pompuan yang datang.. Memang saya bantai makan dengan tanpa rase segan la..haha.. Rase dia pedas dan sangat best.. Mane nak cari pon xtahu da nie.. Mungkin akan mencuba masak sendiri je la kot..hehe..

Kueh Dahlia
Kueh nie pon tetibe jer saya bole terminat. Kebetolan mase saya datang umah kawan kat Shah Alam dia tengah buat kueh nie.. macam cantek jer rupe bunga dia.. Saya pon cube la makan dan cube wat sekali tapi xde menjadi bunga sangat.. Rupe bunge kene pijak ade la..hehe. Yang bestnyer saya membalun jer keje..Hawt from oven lak toe..huhu.. Ni cite taon lepas la.. Taon nie dia xde plak buat.. Malas kot takot saya balun lagi..haha. Sape sape yang ade kueh ni kat umah sile la jempot saya bertandang yer.. Sian saya kan kempunan..sob sob..

No comments:

Related Posts with Thumbnails