CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 8, 2010

EH UBI KAYU

Semalam En Tunang singgah umah bagi ole-ole dari kampong iaitu ubi kayu made in Tangkak. So.. name ubi ini saya kasi ialah diam diam ubi berisi dari tangkak. Enak betol name cam tuan ubi jugak kan..ghahaha.

Isinya banyak kerana ubinye pejal lagi besa.. Penat kot nak potong sebab kulitnya sangat keras yer. Dah la nak potong kulit rupenyer salah cara. adeii.. Patot kene toreh je memanjang  pastoe tarik kulit dengan senang tapi saya potong macam peel kulit apple! ade bijakkan...huhu. Naseb mak saya penah dok zaman makan ubi kayu sebagai main course..Jadi dia ingat la cara nak potongnyer lagi..kikiki..Bagus kan.

Pas potong dan basuh besih besih..saya pon rebus saje itu ubi sampai empok. Jangan lupe tarok sedikit garam yer..Kalo tidak kompem tawar heber la ubi kayu rebus saya. Ubi kayu ni kalo nak wat macam macam kueh pon boley tapi umah saya ni orangnyer bukan pemakan kueh sangat. Jadi takot membazer saya rebus je la semua lam satu periuk. Mari la makan sampai terkentot yer..hehehe.
Ubi Kayu rebusss panas panas~
Sedap dimakan waktu hujan lebat. Kalo banjir lagi bagus..ghehehe
Sekarang kan tengah monsun apelagi bole masokkan dalam menu yer..
Mari kite mencicah dengan gula..
Rase pahit pahit manees yer..
Lagi apdal teros cicah dari tong gula cam saya ek..
Pemalas ya amponn..ghahaha
Omak saya masak rendang sedap rini..
Jadi banyak lagi belen rendang ni dari membazer saya pon..


Membuat sebagai sos cicahan yang sangat sodap..
nampak pon cam nak menitis air liurkan..hahaha.
Jangan terliur yekkk..;p
Lepas sedap melayan pewot,,
Kite basuh la pewot sambil mendetox dengan minom green tea.
Pasti akan terkentot dan membuang dgn jaya..=)

No comments:

Related Posts with Thumbnails