CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, July 2, 2010

CHEF PENCEN IN DA HOUS


Ramai yang tanyer saya pandai masak atau tidak. Pada saya takat memasak tue pejam mata pon boleyh. Ngahaha. Senang bangat kot. Saya rase belom masok Diploma Culinary tue memang saya da bolah masak. Masak kari memang sejak azali saya tahu~Xtahu la pe yang korang rase susah sangat masak nie. Guna la imaginasi sendiri. Bukan tahap yang kene bace buku pon. Xpon tengok orang len masak. Pastue try sendri. Kompem bole kot kalo anda rajin mencuba. Kalo fail banyak kali cube la lagi sampai pro. 

Saya pro lam masak lauk melayu atau western jer. Kalo bab masok pastry memang xdapek la. Memang fail kalo xde geng. Saya bukan suke masak yang remeh remeh nie cam kek, kue or roti dan sewaktu dengan nya. Kalo setakat lauk pauk tue bagi jer la. Cakap nak makan aper. Nanti saya bace menu kat intenet dan buat dengan jayanya..hehe. Mase blajar pon kene study menu gak taw. Ingat lecturer tue ker dok ngajar.. anda memang sangat silap la. Dia asik menengking kerjanya adalah. memang sangat mencabar yer kalo anda ade hati nak masok course melibatkan Chef training nie. Tenkingan itu menjadi rutin seharian~ Sampai la anda masok kerja mane mane hotel. Memang hadap la budaya hambur menghambur..ngehehe..Jiwa kene kental beb!! 

Kalo masok bab pastry. Saya suke wat puding jer. Itu jer yang saya rase cam best dan xremeh sangat..hehe. dan satu lagi cheese cake yang tidak perlu dibakar. Yang len tue xde la mase nak wat sebab sangat meremehkan. Kalo terajin pon agaknya nanti nanti la kot. Kalo ade terbuka hati nak mambuatnyer. Mase saya study dulu.. Masok pastry sesuatu yang xbest. Sebab pas wat keje kene basoh bebarang yang bertepong dan bermagerin. Cube bayang kan jadi hape lam sinki tue kalo butter campo tepong campo cokolat.. Jadi harok okeyh~ Penat nak mencuci nyer afta penat bertungkus lumus memasak..haha.
Sebab sebab yang remeh ni la saya anti ngan pastry nie..wahaha~

Ok lah..kepade yang xpandai masak tue.. Try la masak makanan yang anda suka dulu. Pastue kompem anda akan rase best dan try masak benda benda len plak. Camtue la saya mula mula minat masak dulu. Buat yang benda yang suka dulu then kasi orang len rase. xkesah la dapat feedback negatif atau positif. Yang penting rajin rajin la memasak...lelame pandai la kan... Selamat memasak k~


No comments:

Related Posts with Thumbnails