CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 10, 2010

NASI AMBANG

Di bunkos dengan daun pisang

Minggu lepas saya pergi makan nasi ambang untok pertama kali dalam hidop. Selepas ayah saya terjumpa satu kedai tepi jalan di area dengkil. Mase tue saya tidak ikot jadi dia hanya mempromote dengan mulot ajer yer.. Jadi saya pon cam terpengaruh untok mencuba Nasi Ambang disitu. Mase tue ayah saya cume mentapaw keropok leko yang sangat best. Kopok leko dia memang sangat rangup. Bukan macam salu jual kat pasar malam tue. Yang ini tidak berminyak dan garing walaupun sejuk. Pisang goreng dia pon super crunchy..Fuhhh~ cite makan memang xpernah abiskan.

Jadi satu hari yang telah ditakdirkan, saya bertiga pon pergi la mencari Kedai Nasi Ambang di area dengkil Presint 14 dekat ngan car wash..hehe. Tue jer landmark dia... Betol betol ditepi jalan gerai dia. Kerusi meja tidak banyak yer. Cume 6 meja jer yang disediakan sebab ramai yang hanya mantapaw untok dibawa pulang. Saya plak malas nk mentapaw jadi makan la dibawah pokok. Sedap jugak kot tapi tidak la menjadi paberet saya.


Nasi ambang nie rupanya nasi putih dengan lauk seperti ayam rendang kuning, sayur bercampo tempe, petai, tauhu, kerisik dan ikan kering, juga sedikit meee goreng dimakan diatas daun pisang.. Memang sangat pelik..haha. Nak makan pon cam mencari harta karun plak sebab tetibe terjumpa ikan masin bwh timbunan mee goreng.. Pastue tetibe jumpa petai... sangat ajaib. Nasib baek xjumpa beef steak. Kire Nasi Ambang ni Nasi yang penoh surprise la..hahaha

Yang saya suka sangat sangat ialah Kopok leko dan Pisang goreng dia. Memang laen pada yang laen. Sangat rangup walaupon telah sejuk.. Heran saya, tepong aper yang dia guna tue...Dah la tidak berminyak sangat. Memang super bagus untok mengurangkan kolestrol yang memang da lama bertapa lam badan ni ha. 

Setiap hari kalo bole mmg rase cam nak beli je kopok leko dia tapi naseb la jauh dari putrajaya. Jadi tiada makna la mengabis petrol setakat nak pergi beli kopok kan. Mungkin seminggu sekali boleyh la.. huhu. Camne nak kurus ngan jaya nie. Asik terjumpa port makan yang best jer memanjang.. siot betol larh...Arghhhhh..T_T.




1 comment:

Anonymous said...

lagi sedap nasi ambeng ni makan dalam dulang, ramai2...tu baru meriah..cume kat kg jer leh nampak suasana ni..tu pun time kenduri tahlil atau doa selamat

Related Posts with Thumbnails